TworzymyGłos Regionu

Zespół Pieśni i Tańca z Kębłowa podbija Lityń

Piątek, 03 sierpnia 2018 o 12:25, autor: 0

W dniach 23- 30 lipca przedstawiciele ZPiT Kębłowo na zaproszenie mera miasta Lityń pana Anatolija Byczoka  gościli z koncertami w regionie Lityńskim.

Swoją podróż na Ukrainę rozpoczęli od miasta Przemyśl, które zwiedzali w towarzystwie miejscowego przewodnika.  Poznaliśmy ciekawą historię miasta, twierdzy Przemyśl oraz zwiedziliśmy miejscowe atrakcje: pozostałości twierdzy,  Muzeum Dzwonów i Fajek, miejscowe kościoły – w tym dwie archikatedry: katolicką i grekokatolicką. Następnego dnia przekroczyliśmy granicę i na granicy województwa chmielnickiego i winnickiego zostaliśmy powitani przez mera Anatolija Byczoka , Stanisława Czerniawskiego i przedstawicieli zespołu „Szans” z lityńskiego Domu Kultury. Po powitaniu udaliśmy się  do miejsca zamieszkania- miasta Chmielnik - miasto na Ukrainie, nad Bohem, w obwodzie winnickim, siedziba rejonu chmielnickiego, uzdrowisko. W pobliskiej Kuryłówce w 1860 urodził się Ignacy Jan Paderewski, który został ochrzczony w tutejszym kościele pw. Ścięcia głowy św. Jana Chrzciciela. W czwartek zwiedziliśmy kurort Chmielnik – spotkaliśmy się z księdzem Jarkiem, proboszczem miejscowej parafii katolickiej, zobaczyliśmy miejscowe pamiątki i pospacerowaliśmy po kurorcie. Wieczorem , razem z Zespołem Folklorystycznym „Horlica”  koncertowaliśmy w Sanatorium Chmielnik.

Widzom zaprezentowaliśmy tańce kaszubskie, z okolic Szamotuł i Beskidu Śląskiego. W piątek wyjazd do Litynia, spotkanie z merem miasta, zwiedzanie miejscowego muzeum i koncert dla mieszkańców Litynia wraz z zespołami działającymi w miejscowym Domu Kultury. Widzowie mogli obejrzeć suity tańców zachodniej Wielkopolski oraz z okolic Łowicza. W sobotę , wraz z członkami Zespołu „Szans” wyjazd i zwiedzanie Winnicy, a wieczorem wspólny koncert  z ZF „Horlica” w Sanatorium Podole w Chmielniku. Zgromadzona publiczność obejrzała tańce łowickie oraz górali Beskidu Śląskiego. W niedzielę przejazd do Lwowa, krótkie zwiedzanie miasta , przejazd na nocleg i powrót do domu. Wszędzie spotykaliśmy się z życzliwym przyjęciem miejscowej ludności, integrowaliśmy się poprzez wspólne koncerty z członkami zespołów „Horlica” i „Szans”, poznając lokalne tańce, zwyczaje i życie codzienne ludności.

Grupa średnia Zespołu Pieśni i Tańca „Kębłowo”