TworzymyGłos Regionu

reklama

Około pół miliona złotych ma kosztować Wschowę wkład finansowy w przywrócenie połączeń kolejowych

Czwartek, 15 lutego 2018 o 11:38, aktualizacja Poniedziałek, 19 lutego 2018 o 10:35, autor: 23
Około pół miliona złotych ma kosztować Wschowę wkład finansowy w przywrócenie połączeń kolejowych

Około pół miliona złotych ma kosztować Wschowę wkład w uruchomienie połączeń kolejowych na trasie Leszno-Wschowa-Głogów. Jak podaje wschowski Urząd jest to efekt porozumienia między samorządowcami Wschowy, Leszna i Głogowa. Zgodę na przeznaczenie tych pieniędzy musi wydać jeszcze Rada Miejska. Pociągi miałyby zacząć kursy w grudniu tego roku.

Jak informowaliśmy PKP przedstawiło koszty uruchomienia połączeń kolejowych na trasie Leszno-Wschowa-Głogów. Wynoszą one około 11 milionów złotych. Połowę kosztów miałaby pokryć spółka kolejowa, a pozostałą część samorządy Wschowy, Leszna i Głogowa. Jak informuje wschowski Urząd burmistrzowie i prezydenci Wschowy, Leszna i Głogowa porozumieli się co do udziału finansowego samorządów. Wschowa miałaby ponieść koszt około pół miliona złotych, w dwóch ratach.

- Przywrócenie ruchu kolejowego oznaczałoby kursowanie minimum sześciu par (czyli tam i z powrotem) pociągów dziennie - informuje UMiG Wschowa.

(rak)

REKLAMA
POLECAMY
REKLAMA

Komentarze (23)

avatar

avatar
~Jacek
15.02.2018 12:23

Wywalenie pieniędzy w błoto i to dosłownie . Jak szybko otworzycie tak szybko zamkniecie z powodu małej frekwencji na tej trasie . Ani to atrakcja turystyczna ani żaden biznes wyjazd do Leszna czy Głogowa . A i pora będzie nie odpowiednia dla chcących podróżować tą linią kolejową .

avatar
~:)
15.02.2018 12:40

Będzie atrakcja turystyczna! Dzieci pociąg zobaczą;)

avatar
~Khmgh
16.02.2018 10:51

Właśnie ze będzie ruch i to duży. Bo jadąc pociągiem Głogów - Poznań trzeba przez Wrocław jechać. A tak będzie odrazu na Poznań.

avatar
~Mieszkaniec
15.02.2018 12:45

Wiadomo, że kolej tym bardziej regionalna jest nie opłacalna, natomiast cieszę się, że skończy się monopol na jednego przewoźnika w regionie, który nie dość, że podniósł ceny od nowego roku to zatrzymuje się pod wiaduktem w Lesznie.. Jeżeli godziny pociągów będą racjonalnie ułożone, to raczej puste wagony kkursować nie będą, patrząc ile osób zabierają wyżej wspomniane busy.

avatar
~michaś
15.02.2018 12:51

Jaki monopol, przecież jeżdżą jeszcze PKSy!

avatar
~Dominik
15.02.2018 19:36

Przecież poza wspomnianym przewożnikiem do Leszna jest 10 połączeń obsługiwanych przez PKS-y, więc konkurencja jest jest.

avatar
~~Robert
15.02.2018 14:03

No wreszcie coś pozytywnego z tej Wschowy. Kiedyś pociągi jeździły na tej trasie i jak pamiętam, rano do Leszna nierzadko trzeba było stać, bo pociągi były pełne. Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakich godzinach te pociągi będą kursowały. I nie jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto, na Zachodzie również się wraca do komunikacji kolejowej. Fajnie by było, gdyby jeszcze w godzinach kursów pod dworcem pojawiła się jakaś mini-komunikacja miejska. W Nowym Tomyślu na przykład kursuje taki busik i też ma sporo pasażerów. A może nie byłoby też takiej sytuacji, gdyby Wschowa i mieszkańcy nie walczyli tak o przyłączenie do województwa lubuskiego, tylko zostaliby w Wielkopolsce, któż to wie... Trzymam kciuki za realizację tego pomysłu.

avatar
~RR
15.02.2018 14:56

Wielkopolska, albo Dolny Śląsk, wszystko jedno.

avatar
~do Roberta
15.02.2018 17:35

Panie Robercie tamte czasy czyli lata 90 ubiegłego wieku już się nie wrócą . Wtedy były pociągi , taksówki we Wschowie i praca w Głogowie Lesznie oraz szkoły które chętnie uczyły przyjezdnych . A dzisiaj ani kolei ani taksówek ani szkół które mają kształcić młodzież . Niestety raz popełnione błędy już nie są do naprawienia . Tą żabę podaną nam przez ówczesną władzę która za wszelką cenę nie chciała stracić stołka musimy zjeść sami ze szkodą dla rozwoju miasta i zakładów w nim znajdujących się . Teraz można pozazdrościć Nowej Soli wszystkiego czego w tym czasie dorobiła się , a z nią przyległe miasteczka i wsie . Ja wiem że lokalny patriotyzm ale co z tego jak miasto nasze wyludnia się i zwija gospodarczo i wizerunkowo .

avatar
~Dominik
15.02.2018 19:32

"wreszcie coś pozytywnego z tej Wschowy" Właśnie że nie, pozytywna byłaby np. coroczna budowa kilkuset metrów chodnika, a nie puszczanie pociągu gdy Wschowa jest już bardzo dobrze skomunikowana z Lesznem i Głogowem.

avatar
~Pawel
15.02.2018 14:23

Mieszkałem we Wschowie 21 lat, podczas tego czasu pamiętam dwie próby wskrzeszenia przejazdów kolejowych miedzy wspomnianymimiejscowościami. Może do trzech razy sztuka ? Może dziś połączenia te będą obsługiwane przez bardziej ekonomiczny tabor ? Szynobus ? Na trasie Wschowa - Głogów niestety problemem była infrastruktura kolejowa, nie wiem jak jest dziś - pewnie nic się nie zmieniło. Tak czy inaczej, gdybym był na waszym miejscu(mieszkaniec, płacący podatki do miasta Wschowa) to zadałbym włodarzom miasta jedno proste pytanie - czy mogą upublicznić materiały na podstawie, których uważają, że takie przedsięwzięcie będzie miało uzasadnienie ekonomiczne - bo jeśli robią to jedynie z uwagi na zachciankę i pod publikę to równie dobrze we Wschowie można wybudować lotnisko, stadion, basen - wybudować można wszystko tylko pytanie czy to się utrzyma ? Moim zdaniem pomysł może być niezły zważywszy na rosnące ceny OC i ogólnie koszty utrzymania samochodów. Może część z mieszkańców regularnie dojeżdżających do Głogowa lub Leszna przeliczy to sobie i zdecydują się na kolej ? Tak czy inaczej poprzednie próby uruchomienia połączeń były bardziej bezpieczne, nie wymagały inwestowania tak dużych środków , dlatego uważam, że taka analiza i sonda społeczna to powinna być pierwsza rzecz , którą należy zrobić.

avatar
~Justax1
15.02.2018 15:16

Wreszcie córce pokaże jak pociągiem się jeździ a nieraz napewno skorzystamy

avatar
~ext7
15.02.2018 15:35

ad ”Robert & Paweł! Fajne, merytoryczne komentarze.Cały ŚWIAT inwestuje w kolej żelazną,bo to ekonomiczny i ekologiczny jest transport. Tylko w kraju nad Wisłą myśleli inaczej.Dlatego też zgadzam się z Waszymi opiniami.Wydaje mnie się ,że Paweł poruszył bardzo ważną kwestię. Tą dotyczącą infrastruktury. Wyobraźmy sobie ,że miedzy Lesznem, Wszchową , Głogowem naprawiono torowisko i linię tą zmodyfikowano o trakcję elektryczną.Byłoby tanio i ekologicznie.Oczywiście na pierwsze ekonomiczne efekty ,trzeba byłoby poczekać,ale te z pewnością pojawiłyby się. Przecież kolej to,nie tylko transport osobowy,ale też i towarowy,a i po kolejowych szynach w weekendzie możnaby zezwolić coby skład ciągnął CZAJNIK(znaczy się PAROWÓZ) Hmm.. Mieszkańcy Wolsztyna mają legendarną ,piękną HELENĘ,to taka ich duma. Osobiście nie mam nic przeciwko temu ,żeby np. Helka sapnęła, pufnęła na małej wschowskiej stacyjce.To byłaby frajda dla dorosłych i dla dzieci.

avatar
~FWS
15.02.2018 16:05

Proponuję reaktywację lotniska w Łysinach. To było by wydarzenie. Lepsze niż festiwal w Olbrachcicach.

avatar
~wschowianin
15.02.2018 19:15

Nie jestem pewny kto reaktywował tą linię kolejową. Ale wydaje mi się, że jeżeli coś takiego się robi to należy wykonać badania czy jest to społecznie potrzebne, jeżeli zostały one wykonane to proszę o upublicznienie ich. W dzisiejszej dobie, kiedy mamy inne środki transportu, które są dla nas wygodniejsze i lepsze, to reaktywacje tej linii kolejowej to jest to "radosna twórczość", chyba tylko po to by zaistnieć. Tylko za tym idą duże pieniądze, które można by spożytkować na inne potrzebne sprawy, które min. z tego powodu nie zostaną załatwione.

avatar
~Dominik
15.02.2018 19:27

Nie wiem co trzeba mieć w głowie by popierać przywrócenie sześciu połączeń za pół miliona w sytuacji gdy ma się dziennie 27 (!) połączeń komercyjnych (niedotowanych). Przecież to idotyzm!

avatar
~Paweł
15.02.2018 20:35

Myślę, że należy skupić się na sprawach, które mają sen ... np. można te pół miliona spróbować zainwestować i poprawić jakość powietrza we Wschowie, bo jest tragiczne. U moich rodziców przy ul. konopnickiej nie da się otworzyć okna :/ Warto zauważyć, że efekt z zainwestowanych pieniędzy odczują wszyscy mieszkańcy, a nie jedynie Ci, którzy mają potrzebę codziennej podróży do Leszna czy Głogowa.

avatar
~xyz
16.02.2018 12:10

Było niszczyć wszystko dobre co stworzyła Komuna!?. Teraz w tej tzw. "rozdymanej" Demokracji na nic Was nie stać - jeno na wysokie premie to dla Ministrów Rządu, to dla ministrów Prezydenta, to na bardzo wysokie pensje obecnie rządzących - na to macie pieniądze ale dla przeciętnego "Kowalskiego" ICH NIE MA!?. Zawsze znajdą się pseudo klakierzy, co będą wszystko i wszystkich krytykować........ . "Polak mądry po szkodzie" - nawet po 100 latach niewoli ten Polak niczego się nie nauczył i nie nauczy o czym świadczą powyższe negatywne wpisy co do przywrócenia / PRZYWRÓCENIA/, a nie stworzenia na nowego połączenia !?.

avatar
~euromodernizm
16.02.2018 15:08

To się nazywa zrównoważony rozwój . A więc budowanie i rozwalanie . Tak aby wynik wychodził na ZERO .

avatar
~ZEB
17.02.2018 00:59

Inwestycja jak najbardziej słuszna . A i ci wieczni narzekacze na wszystko jak przejadą się Pendolino to przestaną narzekać

avatar
~do tego ZEB
17.02.2018 09:32

Zobaczysz ty pendolino jak świnia niebo . Pamiętaj jest tylko parę tras w kraju po których mogą się poruszać te pociągi a po drugie są lepsze pociągi od nich i to produkcji krajowej .

avatar
~kwach77
17.02.2018 20:43

czy to na serio czy jakies jaja? banki to chyba mozna lepiej wydac....dajcie mi, ogarne :)

avatar
~Zenek
18.02.2018 11:40

Poco PKP? od wrzesnia rusza budowa IKE... wiec dla nich kolej potrzebna najbardziej:) pozdro

Opisz szczegółowo, co jest niewłaściwe w komentarzu, który chcesz zgłosić do moderacji

Czy wiesz, że blokując reklamy blokujesz rozwój portalu zw.pl? Dzięki reklamom jesteśmy w stanie informować Cię o wszystkim, co dzieje się w naszym regionie. Dlatego prosimy - wyłącz AdBlock na zw.pl